An awesome website

Drag and drop your page in minutes. Add your own text & styling and you're basically done!

Ontsnappen aan gegijzelde hersenen

Blog van Rob Gering, Talent- en leiderschapsontwikkelaar ORMIT

High Resolution

We did a 2.5K size high resolution photo that will suit even for a very large web site.

Easy to Use

Blocks fixed to 12 Grid system. It allows you to find understanding between the designer and developer.

Many Components

To get started, you select the desired sample and base the entire website on it.

Over de auteur

Door: Rob Gering 
Datum: 26-08-2015
Talent- en leiderschapsontwikkelaar

Wij zijn altijd bereikbaar! Maar ken je de schade?

Ik laat om 6.30 uur de hond uit en zie twee anderen dat ook doen. Wat opvalt dat die twee beiden voortdurend op hun mobiele telefoon kijken en nauwelijks naar de hond. Je ziet in een restaurant twee mensen samen eten, maar om de paar minuten verlaten ze hun partner mentaal om even hun mobiel te checken en een berichtje te sturen. In een Harrispeiling gaf 9% van de volwassenen en 20% van de mensen tussen 18 en 34 jaar aan dat ze hun telefoontje zelfs tijdens de seks hadden gebruikt! Je zou denken dat het toch niet gekker moet worden.

Ontketen je brein!

Theo Compernolle heeft een boek geschreven over hoe hyperconnectiviteit en multitasken je hersenen gijzelen en hoe je eraan kunt ontsnappen. Hij beschrijft hoe door de prikkels van mobiele telefoon en kantoortuinen (flexplekken) ons werkgeheugen te vaak wordt gestoord en leeg gaat stromen. Dat betekent dat je tijd nodig hebt om je weer te concentreren, als dat vaker gebeurt verlies je dus veel tijd en energie om je weer op je oude niveau te brengen. Compernolle heeft het over de 5 breinboeien die onze hersenen op een lager niveau laten functioneren:

breinboei 1: de wortel van het probleem: voortdurend on-line zijn.

breinboei 2: multitasking en taakwisseling: de warhoofdige homo interruptus.

breinboei 3: we zijn zo bezig dat we nooit stressloos zijn, maar onze hersenen in een permanente staat van lage stress houden. Een voortdurend laag niveau van stress verpest de beste prestaties van je reflecterende brein dat in staat is in abstracties te denken (over zaken die er nu niet zijn). Dit deel van het brein is langzaam en heeft voortdurend concentratie nodig.

breinboei 4: gebrek aan pauzes en slaap. Meer dan 50% van de volwassenen slaapt minder dan wat nodig is. 15% van de mensen kan met minder dan 7 uur slaap toe en tegelijkertijd goed blijven presteren en functioneren, blijkt uit onderzoek. Het percentage dat met minder dan 6 uur slaap toe kan is 3%. Echter 60% van de volwassenen denkt dat ze bij de 15% horen die met minder dan 7 uur slaap toe kan.

Breinboei 5: breinvijandige open kantoren. Uit onderzoek zou blijken dat professionals die veel denkwerk moeten verrichten in productiviteit zo’n 30 tot 40% minder productief worden door de voortdurende afleiding. Dat vangen we op door de professionals thuis te laten werken (of in stilteruimtes), maar ja….. we moeten ook samenwerken.

Kun jij er wat aan doen en …. wil je er wel wat aan doen? Ons reflexbrein (stimulus driven) vindt het heerlijk om gelijk overal op te reageren, in het hier en nu te zijn en nergens anders. En kan dat ook lang vol houden. Langer dan ons reflecterende brein (abstract denken) dat tijd nodig heeft en uitgeput raakt. Het reflexbrein was nodig voor het overleven op de savanne, maar lijkt ons af te leiden van ons proactief abstract werken. Hiervoor is de neo cortex, dit zijn onze jongste hersenen die zorgen voor planning, proactiviteit en meta-denken. Dit maakt langere termijn denken mogelijk. Waardoor we niet alleen bij de dag leven.

Advies

Net zoals je nadenkt over een vitaal leven en dat daar gezond eten en bewegen bijhoort, of net zoals je jezelf aanstuurt om niet teveel alcohol te drinken, is het simpelweg ook bij bijvoorbeeld je mailgedrag van belang om jezelf aan te sturen. Denk dus eens na over hoe het bij jou zit met jouw hersengijzeling. Gaat het juist goed en kies je de juiste momenten om je mail te lezen en jouw momenten van rust, of is het tijd om een einde te maken aan de informatiediarree? Wanneer lees je eigenlijk je mail? En heb je ook vaak genoeg even “vrij” van je mail en andere berichten? Ga je wel eens offline? Een extreem voorbeeld: één medewerker gaf aan bij terugkomst van vakantie al zijn mails te verwijderen. Hij reageerde alleen als iemand om een reactie vroeg. Dan zei hij: “Oooh, die heb ik gemist. Kun je de mail nog eens sturen?” En dan kwam hij in actie……

Dit gaat misschien wat ver, maar denk eens na hoe jij omgaat met alle berichten die je krijgt. En hoe doe je dat in je vakantie? Ben je helemaal verslaafd aan mail en alle andere berichten? Ergeren anderen zich aan jouw mentale afwezigheid of stuur je jezelf juist goed aan? Kies je bewust wanneer je je mails leest of blijf je in de informatiestroom hangen?

“Gebrek aan kennis of verwaarlozing van de handleiding van ons brein maakt dat intelligente mensen onderpresteren of domme dingen doen”

Zorg jij wel goed voor je brein?

Variety of designs

Use samples as-is or with new blocks from a UI Kit

meer blogs

To get started, you select the desired sample and base the entire website on it. It’s that simple!

over ormit

Each of these beautiful samples you can use as-is or with new blocks from a UI Kit to make your site.

User Guide

You’ll get a description of each component and learn how to connect and use them.

Responsive Layout

Of course we haven’t forgotten about the responsive layout. Create a website with full mobile support.

 

Onze laatste blogs ontvangen? Meld je aan voor de nieuwsbrief!